Murine Colitis Modeling mit Dextransulfat Sodium (DSS)

Biology

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Summary

Dextransulfat-Natrium (DSS) im Trinkwasser verabreicht wird eine etablierte murine entzündlichen Verletzungen Modell der akuten Colitis. Dieses Protokoll beschreibt die Methode für die DSS-Behandlung und der Aufbereitung der Gewebe.

Cite this Article

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Whittem, C. G., Williams, A. D., Williams, C. S. Murine Colitis Modeling using Dextran Sulfate Sodium (DSS). J. Vis. Exp. (35), e1652, doi:10.3791/1652 (2010).

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Abstract

- Morbus Crohn Colitis vor allem Colitis ulcerosa und die Kolon-Variante des Morbus Crohn, Colitis können von viralen oder bakteriellen Infektionen, ischämischen Insult oder Autoimmunerkrankungen auftreten. Akute Kolitis kann mit Bauchschmerzen und Blähungen, Malabsorption, Durchfall, Hämatochezie und Schleim im Stuhl zu präsentieren. Wir sind dabei, die komplexen Wechselwirkungen zwischen Umwelt, Genetik und epithelialen Barriere Dysfunktion bei chronisch entzündlichen Darmerkrankungen und Tiermodellen der Colitis wurden wesentliche Fortschritte in unserem Verständnis dieser Krankheit zu verstehen. Ein beliebtes Modell beinhaltet Ergänzung des Trinkwassers von Mäusen mit niedermolekularen Dextran Natriumsulfat (DSS), die sich in epithelialen Schäden und eine robuste entzündliche Reaktion in den Dickdarm mehrtägigen

Protocol

Teil 1: Injury-Repair Colitis Modell

  1. Baseline Gewicht sollte für jede Maus vor Beginn der DSS-Behandlung erzielt werden.
  2. Für eine 3% (w / v) Dextransulfat Natriumsalz-Lösung in Wasser und Filter mit einem 0,45 um Celluloseacetat-Filter.
  3. Ersetzen Sie Trinkwasser in der Maus Käfig mit 3% DSS-Lösung für 4 Tage. Die Mäuse sollten keinen Zugang zu einer anderen Quelle von Wasser (dh Ausschluss Tipps automatisierte Bewässerungssysteme angelegt).
  4. Am vierten Tag, ersetzen Sie die DSS-Lösung mit Wasser für weitere drei Tage, so dass einige Kolon Epithelzellen Erholung. Die Mäuse sollten am vierten Tag gewogen werden, um systemische Auswirkungen der Kolitis zu quantifizieren. Der Gewichtsverlust ist mit schweren Verletzungen häufig.
  5. Am Tag 7 wiegen und Opfer der Mäuse. Mäuse durch inhalative Überdosis Isofluran oder anderen institutionell kann eingeschläfert werden, genehmigt IACUC Methoden.

Teil 2: Necropsy und Ernte von Colon

  1. Expose der Bauchseite der Maus und sichere Beine zu ungehinderten Zugang zu den Unterleib zu gewährleisten. Wet den Bauch komplett mit 70% Ethanol.
  2. Fassen Sie die Mittellinie des Bauches mit dem Gewebe einer Pinzette und erstrecken sich nach oben so Zelten der Haut. Verwenden Sie spitzen Schere den Bauch damit Freilegung der Bauch-Inhalte incise. Erweitern Sie den Einschnitt an der Spitze der Schwertfortsatz an der Mittellinie und dann entlang der unteren Seite der Rippenbogen bilateral zu verlängern.
  3. Identifizieren Sie die Dünndarm, Blinddarm und Dickdarm. Sorgfältig sezieren / necken den Dickdarm aus den umliegenden Mesenterium. Transect dem Doppelpunkt tief im Becken an dem distalen Kolon und Rektum frei. Transect den Doppelpunkt am colonocecal Marge auf den proximalen Kolon frei. Es muss während dieses Prozesses ergriffen werden nicht auf den Doppelpunkt als Reinigung des Dickdarms wird es problematisch, wenn Perforation tritt Schäden.
  4. Mit einer 20G Fütterung Nadel und 10 ml Spritze, intubieren und bündig den Doppelpunkt mit eiskaltem PBS, bis das Eluat ist völlig frei von Stuhl.
  5. An diesem Punkt, wenn makroskopische Analyse mit einem Binokular gewünscht wird, kann die Doppelpunkte als "Würstchen" fixiert werden. Wenn histologische Analyse nur gewünscht wird, als Teil gehen 4 "machen Swiss Rolls für die histologische Analyse der akuten Colitis".

Teil 3: Verarbeitung als "Wurst" für makroskopische Analyse des gesamten Dickdarms

  1. Es ist wichtig, die richtige Ausrichtung des Dickdarms zu halten, daher halten das distale Ende des Dickdarms am nächsten an den Betreiber. Schneiden Sie zwei Stücke von nicht-resorbierbares Nahtmaterial (SP116 1,5 metrischen geflochtene Seide), eine ca. 1 cm in der Länge, die anderen 2 Zoll.
  2. Verwenden Sie die 2-Zoll-Stück der Naht zu vernähen distalen Ende als an den Rand nahe wie möglich unter Beibehaltung einer guten Abdichtung.
  3. Legen Sie eine 20G Nadel Fütterung mit 5 ml 10% gepuffertem Formalin Phosphat in das proximale Ende des Dickdarms. Lose Krawatte das verbleibende Stück der Naht unmittelbar proximal des Bulbus der Fütterung Nadel. Fassen Sie den Doppelpunkt fest an die Glühbirne der Fütterung Nadel und ziehen Formalin, bis der Darm erweitert wird. Ziehen Sie den Knoten in den Faden, wie Sie die Fütterung Nadel zurückziehen und verlassen damit den infundiert, erweitert Doppelpunkt als "Wurst".
  4. Füllen Sie eine 15 ml konische Röhrchen mit 10% gepuffertem Formalin Phosphat und Ort des Dickdarms in die Röhre. Fix für 24 Stunden.
  5. Abgießen Formalin und ersetzen mit 70% EtOH für weitere 24 Stunden. (Doppelpunkte können in 70% EtOH unbegrenzt gelagert werden bei Raumtemperatur.)
  6. Entfernen Sie den Doppelpunkt aus dem konischen Rohr und schneiden die Fäden an beiden Enden mit einem Skalpell, man aufpassen, nicht den Doppelpunkt beschädigen. Denken Sie daran, dass das distale Ende der längsten Stück Schnur hat. Cut in Längsrichtung von der distalen zum proximalen Ende des Dickdarms, so dass es ein langer Bogen bildet. An diesem Punkt kann der Darm unter einem Binokular betrachtet werden.

Teil 4: Making Swiss Rolls für die histologische Analyse der akuten Colitis

  1. Es ist wichtig, die richtige Ausrichtung des Dickdarms zu halten, daher halten das distale Ende des Dickdarms am nächsten an den Betreiber.
  2. Messen Sie die Länge Doppelpunkt. Diese Metrik ist ein weiterer Indikator für die Schwere der Verletzungen. Colitis erhöht Ödeme und verkürzt die gesamte Dickdarm Länge.
  3. Mit spitzen Schere, längs einschneiden von distal nach proximal Ende des Dickdarms. Verwenden Sie feine Spitze Pinzette, um entweder Rand des Einschnitts zu erfassen und seitlich offen arbeiten Sie Ihren Weg nach distal-> proximal, damit die Anzeige der Doppelpunkt als eine flache Platte.
  4. Rollende den Dickdarm erfordert eine Pinzette und eine Zweihand-Technik. Fassen Sie entweder Rand des distalen Rand mit einer Pinzette. Gehen Sie nacheinander roll Dickdarm durch Drehen und Loslassen der Zange Verfahren zum proximalen Rand. So eine Spirale mit einer dritten Dimension oder "Swiss Roll".Zur Aufrechterhaltung der gerollter Form, fassen Sie die Rolle fest mit einer Pinzette und Transekt mit einem 27G1 / 2 Nadel. Befestigen Sie die Nadel durch Verbiegen der Nadel, sobald es aus der Rolle.
  5. Legen Sie die Rolle in einem entsprechend gekennzeichneten Gewebekassette und in ein Glas mit 10% gepuffertem Formalin Phosphat bei Raumtemperatur für 24 Stunden zu Gewebefixierung zu gewährleisten.
  6. Abgießen Formalin und ersetzen mit 70% EtOH für weitere 24 Stunden. (Doppelpunkte können in 70% EtOH unbegrenzt gelagert werden bei Raumtemperatur.)
  7. Sobald die Probe festgesetzt worden ist, kann es sein, in Paraffin eingebettet, geschnitten und montiert auf Folien für die histologische Analyse.

Teil 5: Repräsentative Ergebnisse

Das DSS-Modell für akute Kolitis erlaubt dem Forscher, zu erhalten, zu beheben, und zu analysieren, einen Doppelpunkt, dass die Modelle akuten Kolitis. Als die Schweizer Rolle geschnitten und montiert wird, sollte sie bilden einen repräsentativen Ausschnitt der gesamten Dickdarms, wenn gerollt richtig (Abbildung 1). Die montierten Rollen können mit H & E angefärbt werden, um das Ausmaß der Schäden in den Dickdarm zu bestimmen, von dem distalen (innen) zum proximalen (außen) Ende (Abbildung 2). Immunhistochemie kann auch an der Schweizer Rolle zu identifizieren und zu quantifizieren Entzündungsinfiltrate durchgeführt werden. Wenn die Wurst-Methode korrekt abgelaufen ist, werden die festen Doppelpunkt erweitert werden und die gesamte Schleimhaut-Oberfläche können leicht manipuliert werden und unter dem Binokular (Abbildung 3) angesehen.

Abbildung 1
Abbildung 1. Die ordnungsgemäß ausgeführt "Swiss roll". (A) Der Doppelpunkt ist von distal nach proximal gerollt, durchtrennt mit einer Nadel und gesichert durch Biegen des Endes der Nadel. Es ist dann in einer Gewebekassette zur Fixierung angebracht. (B) H & E gefärbten 5 &mgr; Abschnitt eines Swiss roll aus dem Darm einer Maus mit DSS (d = distalen Kolon p = proximalen Kolon) behandelt wurde.

Abbildung 2
Abbildung 2. DSS behandelt Doppelpunkte Anzeichen einer akuten Kolitis. Entzündung und Krypta Schäden sind in der DSS-behandelten Dickdarm deutlich im Vergleich zu einem Wasser-behandelten Kontrollgruppe.

Abbildung 3
Abbildung 3. Ein Beispiel für eine "Wurst". Die Wurst mit Formalin infundiert und komplett ausgebaut. Einem leichten Winkel wird anwesend sein zweitrangig gegenüber der natürlichen Krümmung des Dickdarms. Das eröffnet Wurst sollten flach.

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Discussion

Dieses Protokoll kann geändert werden, um akute Verletzungen, Verletzungen zu reparieren, oder chronische Dickdarm-Verletzung Prozesse zu modellieren.

Akute Verletzungen Änderung:

DSS-Behandlung ad lib für 4-6 Tage durch sofortige Opfer gefolgt

Injury-Repair Änderung:

Injury mit 4-6 Tagen DSS Behandlung durch Erholungsphase von 3-4 Tagen und Opfer (wie in oben beschriebenen Protokoll) gefolgt.

Chronische Colitis Änderung:

Mäuse sind auf drei Fünf-Tage-Zyklen von 3% DSS mit 16 Tage der Erholung zwischen jedem Zyklus gesetzt. Mäuse sind nach dem letzten 16-tägigen geopfert.

Es gibt einige Probleme, die Forscher müssen sich bewusst sein, mit diesem Modell:

  1. Variabilität in Ort der Verletzung: In unseren Händen, sehen wir eine überwiegend distal Verletzungsmuster, mit relativer Aussparung des proximalen Kolon und Zökum. Andere haben mehr proximal Vorherrschaft der Verletzungsmuster berichtet.
  2. Environmental Variabilität. Es gibt erhebliche Umweltauswirkungen Variabilität. Dies dürfte zum Teil auf Unterschiede in der Darmflora, Ernährung und andere umweltbezogene Aspekte betreffen.
  3. Dieses Modell ist unwirksam, wenn mit hohem Molekulargewicht DSS verwendet wird (dh 500.000 Da).
  4. Es gibt erhebliche Belastung Variabilität mit diesem Modell 4.

Biochemische Analyse des Dickdarms kann durch die Entnahme von Proben aus dem proximalen oder distalen Rändern durchgeführt werden. Abhängig von der Schwere der Verletzung kann dies Auswirkungen auf Ihre Fähigkeit, eine histologische Injury Score zu generieren. In vivo BrdU-Markierung, um die Proliferation messen kann durch intraperitoneale Injektion von 16,7 g / kg BrdU 2 Std. vor dem von α-BrdU IHC Verarbeitung gefolgt Opfer erreicht werden.

Als Alternative zu der "Wurst", kann der Dickdarm feste völlig flach sein. Den Boden einer Tupperware Behälter mit Whatman-Papier und genießen Sie das Papier mit 10% gepuffertem Formalin Phosphat. Dissect dem Doppelpunkt wie in "Teil 2: Necropsy und Ernte von Colon" beschrieben. Auch hier halten das distale Ende des Dickdarms am nächsten an den Betreiber. Mit spitzen Schere, längs einschneiden von distal nach proximal Ende des Dickdarms. Mit feinen Spitzen einer Pinzette fassen entweder Rand des Einschnitts und seitlich offen arbeiten, damit die Anzeige der Doppelpunkt als eine flache Platte. Übertragen Sie diese flache Platte, die mit Wasser befeuchtete Whatman-Papier. Decken Sie die abgeflachte Doppelpunkt mit einem anderen Stück von Whatman und nass mit 10% gepuffertem Formalin Phosphat. Die Whatman sollten vollständig in Formalin abgedeckt werden, aber nicht so viel, dass es abhebt des Dickdarms. Seal die Tupperware und fix für 24 Stunden. Entfernen Sie den Doppelpunkt aus der Tupperware und legen Sie es in 10 ml 70% igem Ethanol in einem 15 ml konischen Rohr. (Doppelpunkte können in 70% EtOH unbegrenzt gelagert werden bei Raumtemperatur.)

Es gibt mehrere Methoden zur Quantifizierung von Kolon-Verletzungen 5,6,7. Eine Methode, zum Beispiel verwendet eine Multi-Parameter-Skala, einschliesslich: Entzündung, soweit Engagement, Regeneration, Krypta Schäden und Prozent Beteiligung 8.

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Disclosures

Tierversuche wurden in Übereinstimmung mit den Richtlinien und Vorschriften her von Vanderbilt IACUC gesetzt durchgeführt.

Acknowledgements

Eine Förderung von NIH (1 K08 DK080221-01) und Vanderbilt institutionellen Fonds für die Entwicklung.

Materials

Name Company Catalog Number Comments
Dextran Sulfate Sodium Salt USB Corp., Affymetrix 9011-18-1 mol wt 40,000-50,000
10% Buffered Formalin Phosphate Fisher Scientific SF100-4
Isoflurane, USP Phoenix Pharmaceuticals, Inc. NDC 57319-474-06
TISSUE PATH Macrosette Cassettes Fisher Scientific 15182706
BD 10 ml Syringe BD Biosciences 309604
Ethyl Alcohol Pharmco-AAPER E190 Dilute to 70% with distilled water
20G Straight Feeding Needle VWR international 20068-612
27G1/2 PrecisionGlide Needle BD Biosciences 305109
Dissecting Scissors Sharp/Blunt Tip VWR international 82027-588
Waugh Forceps VWR international 82027-428
Non-absorbable Suture LOOK Surgical SP116
Whatman Blotting Paper VWR international 28298-020 Cut as needed
Nalgene Surfactant-Free Cellulose Acetate (SFCA) Filter Cole-Parmer EW-06731-2
Carbon fiber composites digital caliper Fisher Scientific 15-007-958

DOWNLOAD MATERIALS LIST

References

  1. Okayasu, I. A novel method in the induction of reliable experimental acute and chronic ulcerative colitis in mice. Gastroenterology. 98, (3), 694-702 (1990).
  2. Martinez, J. A. Deletion of Mtgr1 sensitizes the colonic epithelium to dextran sodium sulfate-induced colitis. Gastroenterology. 131, (2), 579-588 (2006).
  3. Moolenbeek, C., Ruitenberg, E. J. The "Swiss roll": a simple technique for histological studies of the rodent intestine. Lab Anim. 15, (1), 57-59 (1981).
  4. Mahler, M. Differential susceptibility of inbred mouse strains to dextran sulfate sodium-induced colitis. Am J Physiol. 274, G544-551 (1998).
  5. Aharoni, R. Immunomodulatory therapeutic effect of glatiramer acetate on several murine models of inflammatory bowel disease. J Pharmacol Exp Ther. 318, (1), 68-78 (2006).
  6. Hahm, K. B. Loss of transforming growth factor beta signalling in the intestine contributes to tissue injury in inflammatory bowel disease. Gut. 49, (2), 190-198 (2001).
  7. Green, B. T. Adrenergic modulation of Escherichia coli O157:H7 adherence to the colonic mucosa. Am J Physiol Gastrointest Liver Physiol. 287, (6), G1238-1246 (2004).
  8. Dieleman, L. A. Chronic experimental colitis induced by dextran sulphate sodium (DSS) is characterized by Th1 and Th2 cytokines. Clin Exp Immunol. 114, (3), 385-391 (1998).

Comments

55 Comments

  1. what kind of mice you used in the experiment? hao ole of the mice when you treatment with DSS

    Reply
    Posted by: echo r.
    March 18, 2010 - 8:43 PM
  2. We use both 1²9 and C57BL6 mice in this experiment but the protocol can be used in any background. The mice are at least 6 weeks old before we begin treatment with DSS.

    Reply
    Posted by: Caitlyn W.
    March 19, 2010 - 10:27 AM
  3. what kind of mice you used in the experiment? hao ole of the mice when you treatment with DSS

    Reply
    Posted by: echo r.
    March 18, 2010 - 9:36 PM
  4. what happens if we keep the colon more than ²4 hours in 10%formalin ?

    Reply
    Posted by: peyman m.
    May 23, 2010 - 6:17 AM
  5. Leaving them in the 10% formalin shouldn't be a problem. We have left them over the weekend. For counts, longer fixation shouldn't be problematic, but I would put them in 70% ethanol before the end of 3 days.

    Reply
    Posted by: Caitlyn W.
    May 23, 2010 - 6:38 PM
  6. should DSS be prepared daily? and why it need be filtered?&#²9²59;Is the coulor of the solution&#²9²59;(DSS solute in filter water ) yellow

    Reply
    Posted by: Anonymous
    June 15, 2010 - 8:50 AM
  7. The DSS dŒs not need to be prepared daily. You can fill a water bottle enough for the four days on DSS. It needs to be filtered because you will be handling it before filtering and it can harbor bacteria, etc. that you don't want to feed to your mice. Yes, the color of the solution is slightly yellow.

    Reply
    Posted by: Caitlyn W.
    June 15, 2010 - 11:52 AM
  8. should I store the solution in routine temperature or in the fridge?

    Reply
    Posted by: Anonymous
    June 16, 2010 - 2:50 AM
  9. It is stored at room temperature.

    Reply
    Posted by: Caitlyn W.
    June 16, 2010 - 12:54 PM
  10. should I change the solution containing dss daily ? dŒs it influence the result if i do not change the solution daily?

    Reply
    Posted by: Anonymous
    June 16, 2010 - 9:48 PM
  11. There is no need to change the solution daily. Just put enough DSS solution in the water bottle on day one to last for the duration of the first cycle of DSS.

    Reply
    Posted by: Anonymous
    June 17, 2010 - 12:02 PM
  12. In our animal facility ,autoclaved tap water is used for all the mice. can I prepare DSS solution in tap water and then filter , or only distilled water shuld be used.

    Reply
    Posted by: Anonymous
    June 17, 2010 - 12:57 AM
  13. You can prepare the solution in tap water and then filter.

    Reply
    Posted by: Anonymous
    June 17, 2010 - 12:03 PM
  14. Dear Drs Whittem, Williams and Williams:

    Hello, I am writing a protocol to my University's IACUC to perform DSS induction of colitis, and was hoping that you may be willing to answer some of my questions regarding the animals subjected to DSS. I will be using the acute injury and injury repair models mentioned in your article. Could you please provide additional details of the stress that the mice might experience throughout the course of the experiment? The signs stated on the tutorial included weight loss, bloody stools, and diarrhea. Do these mice have additional issues such as an inability to retrieve food from an overhead feeding dish/water bottle, anorexia, inability to groom, contractures (i.e. 'hunching' in response to pain) or additional signs that may be useful to note when submitting my protocol? Also, should I expect mortality during treatment? As recommended, I will use mice older than six weeks, but likely not several weeks older as I want to avoid age-related issues. Finally, would you recommend the use of any type of analgesic drug during the course of DSS-colitis experiments to minimize discomfort in these animals? If so, would you happen to know the effect the analgesic has on factors such as barrier function, healing, infection rate, overall survival etc.? As I do not yet have any personal experience with this model, any insight will be greatly appreciated. Thank you.

    Reply
    Posted by: Elle F.
    June 28, 2010 - 8:03 AM
  15. For the acute injury and injury repair models you should only see the stresses mentioned in the article, weight loss, bloody stool, and diarrhea. There are no additional issues and you should not expect mortality during treatment. I would not recommend the use of an analgesic drug because, for example, NSAIDs will injure the gut and they should not be needed. Good luck!

    Reply
    Posted by: Caitlyn W.
    June 28, 2010 - 10:52 AM
  16. How do you utilize the sausages? I assume you slit them lengthwise after fixation and then stain (with what?) and examine them enface in a dissecting scope. What can you learn from this type of examination? Do you have a preferred method for quantitation of the resultand data?

    Reply
    Posted by: John W.
    July 30, 2010 - 3:05 PM
  17. You are correct, the sausages are cut lengthwise and stained with methylene blue and analyzed for aberrant crypt foci and polyp burden. The data is collected as and quantified as numbers of ACF/colon or number or size of polyps per colon.

    Reply
    Posted by: Caitlyn W.
    July 30, 2010 - 3:19 PM
  18. Read the abstract,
    "Mice are euthanized at the conclusion ... and at necropsy ... and can be 'Swiss rolled" 3 to allow microscopic analysis of the entire colon or infused with formalin as "sausages" to allow macroscopic analysis. Tissue is then embedded in paraffin, sectioned, and stained for histologic review."

    "Swiss roll" is for histological analysis, while "sausage" is for macroscopic analysis of the ENTIRE colon.

    Reply
    Posted by: Anonymous
    December 6, 2010 - 11:21 AM
  19. is dextran a reliable model for colitis...?do i use the drug for treatment before or after colitis using dextran?

    Reply
    Posted by: Anonymous
    June 12, 2011 - 7:20 AM
  20. DSS is one of the better models for colitis. The papers found at the following sites as well as those that we cite in our paper give good information on the topic. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9844047?dopt=Citation http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8881816?dopt=Citation http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14611673?dopt=Citation We have not performed treatments on mice on DSS. We mainly use it to analyze the response of knockout models to experimental colitis. Treatment times would depend on whether you would like to prevent or treat colitis.

    Reply
    Posted by: Caitlyn W.
    June 15, 2011 - 6:24 PM
  21. I'm working with this model, but using ²% DSS as described. We bought our chemicals from another company, but the molecular weight is the same. Can you tell me more about the bloody diarrhea. I have finished the DSS water, but did not notice any blood. There was a bit of an excessive amount of feces, but I did not see the mice hair (white) or bedding stained with dried blood. I've read in other papers that not all the mice have it, but dŒs the fact that I did not see any mean that something went wrong?

    Reply
    Posted by: Anonymous
    July 17, 2011 - 1:21 PM
  22. There can be considerable variability in the severity of colitis induced by DSS. This depends on manufacturer, lot #, environment, differences in enteric flora. We typically track weights, DAI which includes stool consistency, blood, etc, measure colon length and weight at necropsy and for us, we consider the histology observed from reviewing the H+E's as the gold standard for injury. I would recommend reviewing the histology with a GI pathologist.

    Reply
    Posted by: Anonymous
    July 20, 2011 - 3:00 PM
  23. I am submitting a protocol for DSS to the IACUC. They want to know how I "will deal with the diarrhea with occult blood". Is there anything that we can administer to the mice to make the IACUC happy? They want to know how long I will let these symptoms go on before removing the mouse from the study. Unfortunately, all of these things are facets of the disease.

    Reply
    Posted by: Anonymous
    August 18, 2011 - 10:09 AM
  24. Hello Jesse,
    We insure that IACUC knows that mice that drop below ²0% weight loss are sac'd. The amount of time that mice are on DSS results in diarrhea and blood for only 4-6 days and mice recover well. You should not have to worry about mice having symptoms for more than a week.

    Reply
    Posted by: Caitlyn W.
    August 18, 2011 - 12:00 PM
  25. Thank you for your response. Another question...if the mice are in distress(eg. bloody diarrhea) but we don't give them any analgesic, then the IACUC will make them go down as Category E by USDA standards. DŒs anyone else have experience with this? DŒs anyone else list them as Category E?

    Reply
    Posted by: Anonymous
    August 18, 2011 - 2:00 PM
  26. Ours are Category E

    Reply
    Posted by: Caitlyn W.
    August 18, 2011 - 6:19 PM
  27. The water to be used with the DSS should be autoclaved water?

    Reply
    Posted by: Lilian N.
    August 18, 2011 - 10:50 PM
  28. DŒs anybody do anything to combat dehydration in these mice?

    Reply
    Posted by: Anonymous
    August 19, 2011 - 10:56 AM
  29. Sucrose 6%.
    http://farncombe.mcmaster.ca/documents/Ghiaetal.GastrŒnterology²0091367²²80-²²88.pdf

    Reply
    Posted by: Lilian N.
    August 19, 2011 - 12:57 PM
  30. The water used with DSS dŒs not need to be autoclaved. You should filter it after making the DSS solution. We do IP saline injections.

    Reply
    Posted by: Caitlyn W.
    August 19, 2011 - 1:39 PM
  31. DSS will be degrade or not in water. How DSS solution will be filtered what is procedure for that.can u elaborate thanks

    Reply
    Posted by: Anonymous
    September 24, 2011 - 3:11 AM
  32. We have not officially tested whether DSS degrades in water over extended periods of time. We make fresh DSS solutions for each cycle of DSS that is administered and do not reuse the DSS that is remaining in the water bottles after each cycle. As mentioned in the protocol, we make a 3% (w/v) Dextran Sulfate Sodium Salt solution in water and filter with a 0.45 μm cellulose acetate filter (Nalgene Surfactant-Free Cellulose Acetate (SFCA) Filter, Cole-Parmer, catalog number: EW-06731-²). The directions for this filter come with it but it is simply a vacuum filtration system as pictured in the video (seen at 0:5², "Injury-Repair Colitis Model").

    Reply
    Posted by: Caitlyn W.
    September 25, 2011 - 3:50 PM
  33. Has anyone used buprenorphine in the DSS model?

    Reply
    Posted by: Anonymous
    September 27, 2011 - 1:29 PM
  34. Question: In this mouse model of DSS colitis, do we have to to remove the colon contents (stools) before histological analysis? How is this done? Thank you!

    Reply
    Posted by: Anonymous
    October 14, 2011 - 10:49 AM
  35. At 3:17 in the video the removal of stools is shown. The colon is flushed with PBS using a ²0G straight feeding needle.

    Reply
    Posted by: Caitlyn W.
    October 17, 2011 - 4:38 PM
  36. In some protocols, people sacrifice the mice 3 or 5 days after DSS treatment. What is the purpose of this? How is this different from killing the mice after 4 days of DSS treatment.

    Reply
    Posted by: Anonymous
    January 16, 2012 - 4:52 PM
  37. The number of days that you sac after DSS treatment will determine the amount of time the mice have to heal. we generally use 4 days because, in wild type mice, this is usually the best amount of time to see the beginnings of recovery while still noting damage in the mice of interest used in our lab. Basically, this is the point at which we see the most difference between the two groups. If you have a mouse that you expect to heal more quickly, 3 days may be suitable, and vice versa.

    Reply
    Posted by: Caitlyn W.
    January 18, 2012 - 1:21 PM
  38. Regarding the step 7 of part 4 in the protocol mentioned above, how do you remove a needle from a swiss-rolled tissue before going forward to paraffin-embedding? Just pull out? Do you have a specific way to do that?

    Reply
    Posted by: Anonymous
    January 17, 2012 - 6:05 PM
  39. Once the tissue is formalin fixed, the tissue will be stiff enough that you can either unbend or clip the needle and slide it out of the roll without altering the shape of the Swiss roll. Our tissue processing core knows how to handle our tissue, but if you need to do it yourself, insure that the tissue has been in 70% ethanol at least overnight and then use gloves and forceps to remove the needle from the roll.

    Reply
    Posted by: Caitlyn W.
    January 18, 2012 - 1:24 PM
  40. What are the strains of mice used for this model? And what is the health status of the animals?

    Reply
    Posted by: Anonymous
    February 10, 2012 - 11:16 AM
  41. We use C57Bl6 mice for our experiments. Our mice are healthy before treatment with DSS.

    Reply
    Posted by: Caitlyn W.
    December 13, 2012 - 1:04 PM
  42. Hello, I am writing a protocol to my University's IACUC to perform DSS induction of colitis.Should I put DSS in Hazardous material form?Is there any method to detect the DSS excretion in feces and urine?How can we deal with the waste from DSS (unused solution)?

    Thanks,

    Reply
    Posted by: Jinggang L.
    December 13, 2012 - 11:22 AM
  43. Our IACUC protocol dŒs not include DSS as a hazardous material and we pour waste DSS down the drain. As far as I know, there is not a method to detect DSS excretion in feces and urine.

    Reply
    Posted by: Caitlyn W.
    December 13, 2012 - 1:06 PM
  44. Hi
    In the materials you list Dextran Sulfate Sodium Salt USB Corp., Affymetrix 9011-18-1 mol wt 40,000-50,000.
    However when I check Affymetrix website, this catalog number belongs to a MW: 500,000 product (http://www.affymetrix.com/esearch/search.jsp?pd=131111&N=4²94967²93) . is this what you used or otherwise what is the correct catalog number. thanks!

    Reply
    Posted by: selcen o.
    May 6, 2013 - 10:50 AM
  45. I am so sorry for the confusion. The number listed in the protocol is the CAS# which is similar between the 500,000 and 50,000 M.W. DSS. The actual catalog number is 14489. This number should get you what you need (http://www.affymetrix.com/estore/browse/brand/usb/product.jsp?productId=130²61#1_1).

    Reply
    Posted by: Caitlyn W.
    May 6, 2013 - 12:00 PM
  46. Thanks a lot for the catalog number!
    Could you please explain the injection of saline to prevent dehydration? How often and how much should it be injected? I guess all mice should get the same amount at the same time, right?
    And when the mice get sick, should we put some food on the bottom of the cage, or are they usually capable of getting the food themselves? thanks again.

    Reply
    Posted by: selcen o.
    May 13, 2013 - 3:44 PM
  47. We usually only inject mice that are not looking healthy and we generally do this as needed. I will only inject a 1ml bolus on a single day. You can repeat this the next day, but this is really just a last resort. We sacrifice them once they reach ²0% weight loss so they don't have undue stress. When the mice get sick, I do tend to try and put food in the bottom of the cage in case the mice aren't able to reach up into the food distributor. If the mice are getting so sick that you need to inject with PBS or move the food down, you may want to try a smaller concentration of DSS (²% or 1%) or perform the treatment for a shorter time. We have had several genotypes that don't handle the DSS as well and decreasing the concentration or treatment time really helps them. There is also facility to facility variability dependent on mouse microbiomes so my mice may be less sensitive than your mice to DSS and even your WTs might have different responses than mine. In short, we often need to tweak the protocol so that we can get injury while insuring survival for the extent of the protocol that we need to perform.

    Reply
    Posted by: Caitlyn W.
    May 13, 2013 - 4:29 PM
  48. thanks a lot, Caityln, you are really helping a lot because we have no experience in that.

    Reply
    Posted by: selcen o.
    May 14, 2013 - 4:56 AM
  49. Inducing colorectal cancer in rats: I am in a predicament; instead of the DSS Mw 40,000, I have ordered DSS (Mr 5,000) by accident. Unfortunately I noticed this too late and have a very limited time. I have read that the Mw of DSS does play a role in inducing colitis, whereby 5 kDa could induce milder form of colitis. I plan to inject my rats with AOM (12 mg/Kg), expose the rats to 2 cycles of 1 week of 2% DSS following 2 weeks of water. These rats are quite old, 12 weeks to be exact. They are also Wistar rats so at this time they are prone to develop cancer easily. However, I would like to know is using 5 kDa DSS worth it? Could you please provide me with some advice?

    Reply
    Posted by: Lynn C.
    February 16, 2014 - 6:30 AM
  50. Unfortunately, I do not think that Mr 5,000 will work.

    Reply
    Posted by: Christopher W.
    February 19, 2014 - 9:21 AM
  51. can we use dss with m.w 500.000 for induce colitis?

    Reply
    Posted by: flora s.
    January 29, 2015 - 9:41 PM
  52. Is there a difference between female and male mice? Which would should i choose?

    Reply
    Posted by: stu a.
    February 17, 2015 - 11:42 AM
  53. We have not noticed a difference with gender; however, as the environment is a strong contributor to the severity of colitis, I would recommend test experiments with male and female WT mice in your facility.

    Reply
    Posted by: Christopher W.
    February 17, 2015 - 12:24 PM
  54. Would you also have an advice on how to minimize the variability between the cages? I was considering to mix treated and not treated animals in the same cage (our treatment is injected). However I am afraid that the groups will have cross effects on each other.
    Thank you

    Reply
    Posted by: stu a.
    February 17, 2015 - 2:25 PM
  55. Is it plausible to use 500,000 mw DSS? 1-2% for induction oftumours with AOM, I thank all advice.

    Reply
    Posted by: VERONICA M.
    May 14, 2015 - 5:04 PM

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